Polska spółka zależna czołowego kolejowego przewoźnika towarowego na Litwie przymierza się do zakupu 72 wagonów kieszeniowych, przeznaczonych do przewozu kontenerów i naczep samochodowych. W tym celu wkrótce ma zostać ogłoszony przetarg. Inwestycja umożliwi dalszy rozwój wysoce perspektywicznego segmentu połączeń intermodalnych.
LTG Cargo Polska, spółka zależna największego litewskiego kolejowego przewoźnika towarowego, wchodzącego w skład grupy kapitałowej narodowych kolei litewskich Lietuvos geležinkeliai. Rozpoczęła ona działalność w 2020 roku. Jej rozwój przebiegał do tej pory dynamicznie – już w 2023 roku osiągnęła ona ponad 5-procentowy udział w pracy przewozowej w przypadku przewozów intermodalnych. Podobne wyniki przewozowe udało się osiągnąć rok później. Tym samym LTG Cargo Polska na rynku przewozów intermodalnych sytuuje się wśród graczy średniej wielkości, takich jak Alza Cargo Captrain, Eurasian Railway Carrier, LTE Polska, czy Metrans Rail.
Rozwój LTG Cargo Polska wpisuje się zresztą w obserwowany na polskim rynku intermodalnym szerszy trend, polegający na wzroście znaczenia mniejszych przewoźników, którzy przeważnie są bardziej elastyczni i jednocześnie wyspecjalizowani – w przypadku litewskiego przewoźnika owa specjalizacja polega na kompetencjach w zakresie świadczenia usług przewozowych zarówno na normalnotorowych, jak i szerokotorowych liniach kolejowych.
Więcej o ambicjach spółki w zakresie rozwoju na polskim rynku możecie przeczytać w wywiadzie, którego udzielił "Rynkowi Kolejowemu" w ubiegłym roku ówczesny szef przewoźnika Mindaugas Skunčikas. Choć niedawno rynek intermodalny w Polsce przechodził kryzys, w ostatnim czasie nowe dane Urzędu Transportu Kolejowego wskazywały na wyraźną poprawę wyników przewozowych.
Litewski przewoźnik chce wykorzystać spodziewaną dalszą poprawę koniunktury w celu umocnienia pozycji rynkowej. W tym celu pozyskane mają zostać nowe wagony kieszeniowe. LTG Cargo Polska w poście opublikowanym na portalu społecznościowym LinkedIn zapowiedziało, że już wkrótce ogłoszony zostanie przetarg na dostawę 72 tych wagonów. Będą one przeznaczone do przewozu kontenerów i naczep samochodowych. – Wzmocniona flota przyczyni się do rozwoju usług intermodalnych – informuje spółka, wskazując, że już wkrótce przedstawione zostaną kolejne informacje. Dziś LTG Cargo Polska dysponuje 26 lokomotywami elektrycznymi i spalinowymi oraz 289 wagonami.
Wagony kieszeniowe, jak sama nazwa wskazuje, posiadają zagłębione części w podłodze, w których umieszcza się osie naczep samochodowych wraz z kołami, a sama skrzynia ładunkowa zostaje oparta o wspornik z drugiej strony. Przeładunek jest realizowany pionowo. Jest to obecnie najbardziej popularny rodzaj wagonów przeznaczonych do obsługi przewozu naczep samochodowych w Europie. Bardzo popularny jest również ich wydłużony wariant w postaci dwuczłonowego wagonu kieszeniowego osadzonego na trzech wózkach, którego długość przekracza 34 metry przy masie własnej rzędu 35 ton.